Nie trzeba umieć śpiewać, by uczyć się tego w języku obcym. Mimo że nie jestem profesjonalistką, bardzo lubię śpiewać i tańczyć. Dlatego odkąd uczę innych, często śpiewam na lekcjach z uczniami.
Moje doświadczenie z dziećmi.
Gdy zaczynałam uczyć, pracowałam z dziećmi w szkole językowej. Dzieci uwielbiały lekcje z piosenkami. Szczególnie pamiętam, gdy grupa trzech chłopców z podstawówki wspólnie ze mną śpiewała przed Świętami Bożego Narodzenia hit N’Sync Merry Christmas, Happy Holidays. Kiedy to było… Cała moja grupa trzech chłopców to już teraz dorośli mężczyźni, studenci, a może już po studiach.
Moje doświadczenie z młodzieżą w liceum.
W liceum ze śpiewaniem bywa różnie. Grupy liczą po kilkanaście osób, każdy słucha czegoś innego i czasami ciężko jest wybrać piosenkę, która by wszystkim odpowiadała. Dlatego jeśli śpiewamy to bardziej, by poćwiczyć słownictwo związane z tematyką zajęć i urozmaicić lekcje.
Po jednej lekcji ze śpiewaniem wiem, czy grupa jest chętna do śpiewania czy nie.
Lekcje indywidualne z młodzieżą.
To już zależy od danej osoby, czy lubi śpiewać, czy nie. Jako że znam swoich uczniów dość dobrze, zazwyczaj wiem, jaki typ muzyki lubią i wybieram to, czym się interesują. Do dziś pamiętam, jak śpiewałam z moją jedną uczennicą dużo piosenek z High School Musical. Ale się wtedy wczuwałyśmy w role.
Lekcje indywidualne z dorosłymi.
Dorośli rzadko chcą śpiewać razem ze mną. Dlatego skupiamy się na słuchaniu piosenek, uzupełnianiu luk i tłumaczeniu słownictwa. Śpiewanie pozostawiam im jako nieobowiązkową pracę domową. Jeśli w książce mamy cover piosenki, to korzystamy oczywiście z oryginałów. Youtube to podstawowe źródło inspiracji na lekcje języków obcych.
Bez względu na to ile masz lat i jakiego języka obcego się uczysz, polecam lyricstraining.
Dlaczego uważam, że jest to warte uwagi
1. Znajdziesz tam piosenki w dowolnym języku obcym, możesz wybrać też gatunek muzyki.
2. Możesz zobaczyć Top 20 najczęściej słuchanych piosenek i wybrać tę, która Tobie odpowiada.
3. Możesz wybrać jak bardzo chcesz się wsłuchać w tekst piosenki. Ilość luk i stopień trudności wzrasta wraz z wyborem poziomu.
4. Na początek (poziomy A1-A2) warto wybrać opcję choice mode, czyli jednokrotnego wyboru brakującego słowa, a następnie dopiero potem write mode, czyli opcję wpisywania słowa, które się usłyszy.
5. Dla nauczyciela jest to doskonała strona, by w kilka minut przygotować interesujący materiał autentyczny dla swoich uczniów. Można skorzystać z uzupełniania luk z góry ustalonego poziomu, albo samemu zrobić tego typu ćwiczenie, dostosowując luki do słówek i tematyki aktualnie przerabianego materiału.