Wraz z rozpoczęciem wiosny, moje zajęcia bardzo się ożywiły. Jeśli chcesz się dowiedzieć dlaczego, zapraszam do lektury.
Kiedy zapytałam swoich uczniów w liceum oraz swoje kursantki online, czy wiedzą, czym jest klasa odwrócona, nikt nie znał odpowiedzi. Oczywiście młodzież miała swoje domysły i próbowała odgadnąć znaczenie tych słów. Wtedy opowiedziałam im o fantastycznym szkoleniu online Praca domowa 2.0. u Darii Domagały i Asi Łuckiej z Authentic-teaching.com. Nauczyłam się na nim czym jest klasa odwrócona, czym się różni od standardowych zajęć oraz jak ją wykorzystać. Chciałabym się też z Wami podzielić efektami tego eksperymentu.
Czym jest klasa odwrócona?
Jest to taka forma pracy na zajęciach, która redukuje odtwórcze zadania domowe, typu wypełnianie zadań na kserówkach oraz w książce ćwiczeń na rzecz przygotowania się do zajęć przez ucznia. Kursant ogląda, słucha lub czyta materiał, który będzie omawiany na zajęciach. Dzięki temu praca na lekcji jest bardziej efektywna.
Czym to się różni od standardowych zajęć?
Zazwyczaj jak uczeń przychodzi na lekcję, dowiaduje się o czym będzie danego dnia mowa, poznaje nowy materiał, słucha teorii, ćwiczy, po czym idzie do domu i odrabia w ćwiczeniach zadania. Często ma z tym problem, albo nawet ro tego nie sięga, ponieważ brakuje mu czasu lub chęci.
Dzięki odwróconej klasie uczeń nie jest zaskakiwany, może przygotować się do zajęć, wie o czym będzie mowa, jest świadomy, że jak się nie przygotuje, to nie skorzysta w pełni z lekcji.
Jak to wygląda w praktyce?
Na zajęciach grupowych w liceum spróbowałam tej metody, dając uczniom do obejrzenia tutoriale gramatyczne. Omawiane w nich były problematyczne zagadnienia z języka niemieckiego (końcówki przymiotników, zdania przydawkowe). To, co zajmowało mi kiedyś dwie godziny lekcyjne, teraz mogłam wytłumaczyć w znacznie krótszym czasie. Na zajęciach ćwiczyliśmy już te zagadnienia w praktyce. W ankiecie na koniec roku, okazało się, że większości taki sposób pracy przypadł do gustu.
Na zajęciach indywidualnych online z dorosłymi metoda ta sprawdziła się jeszcze lepiej. Moje kursantki są osobami bardzo pracowitymi i ambitnymi. Jak im wytłumaczyłam na czym polega ta metoda od razu się zachęciły. A jak jeszcze się okazało, że do materiałów mają dostęp w komórce, w Google classroom, to tym bardziej były zmotywowane. Odkąd poznałam tą metodę, moje zajęcia online stały się dużo bardziej efektywne. Stawiam wtedy na praktykę i zastosowanie poznanych struktur w mowie. Z kolei przeczytany wcześniej artykuł, czy wysłuchany filmik daje duże możliwości do dyskusji, ponieważ kursant jest już zaznajomiony z tematem.
Jestem zachwycona tą metodą. Mimo trudności jakie ta metoda za sobą niesie, szczególnie w pracy w dużej grupie, zamierzam ją stosować, bo widzę, jakie daje możliwości i jakie są efekty.